Így repülj kisgyerekkel

Mikor valahova utazunk, sokszor az az első kérdés a barátainktól, családunktól, hogy a gyerek hogy bírta az utat. Az az igazság, hogy a gyerekkel repüléses félelmeink legtöbbször saját magunkra vezethetők vissza. Általában nem a gyerek aggódik, stresszel a reptéren, repülőn, hanem mi magunk. És anélkül, hogy pszichológiai mélységeket feszegetnék, nyilván, ha mi feszültek vagyunk, a gyerek is feszült lesz.

Nyugi, simán menni fog, meg tudjuk csinálni.

  • Az első és legfontontosabb tehát, hogy maradjunk nyugodtak, ugyanúgy csinálunk mindent, mint máskor “nyugi, simán menni fog, meg tudjuk csinálni”.

Kisbaba nagy úticél, nagybaba kis úticél.

  • A kisgyerek kis gond, nagy gyerek nagy gond szólásmondás a kisgyerekes repülésben pont máshogy működik. Két-három hónapos kortól simán lehet már rövidebb repülőútakra indulni a babával, higyjétek el, fogják bírni!
  • A nagy úticél, vagyis a távolabbi desztinációkra a sweet spot pedig olyan 6 hónapos kor körül van. A magyarországi orvosok nagy többsége már egy olyan oltási tervvel dolgozik, amely alapján a legfontosabb védőoltásokat már az első hat hónapban megkapják a picik. Ekkor pedig még a nagymozgások se indultak be annyira, úgyhogy irány a tengerentúl.
  • A full-service, klasszikus légitársaságoknál általában a hosszú távú járatokon tudunk bassinet-et, azaz egy falra szerelhető mózeskosarat kérni, amelyben a baba kényelmesen tud aludni, vagy akár játszani. Mivel ezek a mózeskosarak minden légitársaságnál más méretig (baba súlya, hosszúsága, életkora) használhatók, mielőtt foglalnánk, mindig nézzünk utána az adott légitársaságnál.

Rövid járat – napközben, hosszú járat – éjszaka.

  • Folytatva a gondolatmenetet, ha a kisbabával vagy nagyobb gyerekkel éjszakai járatot választunk, akkor jó eséllyel kipihenten fognak ébredni ők is és mi is a világ másik felén.
  • Rövid és középtávú járat (max. 5 óra) esetén mindenképp napközben érdemes repülni, így a gyerekek napirendje se borul fel és nem lesz több nap, míg az utazás alatt visszaáll az alvásuk, jókedvük, napirendjük. Amennyiben lehetséges, érdemes inkább a nap első felében repülnünk, itt még mindenki kipihentebb és türelmesebb.

Totyogóval, kisgyerekkel messzebbre?

  • Ez egy megosztó téma lehet. Olyan szempontból példaul, hogy 2 éves kor alatt kecsegtető kihasználni az infant repjegyet, viszont azzal is tisztában kell lenni, hogy így nincs külön ülőhelye a gyereknek. Az örökmozgó totyogóval, kisgyerekkel meggondolandó milyen egyhuzamban elviselhető hosszú járatra nevezünk be. Amikor a kisgyerek már mesét néz, könnyebben leköthető, akkor működhet.
  • 1-2 éves kor környékén (nem véletlen, hogy “terrible two”-ként emlegetik), szintén kivitelezhető lehet messzebbre menni, de ez esetben ajánlott két etapban repülni, kb. 2 x 5 óra felosztásban. Budapestről vagy Bécsből akár Dubai vagy Abu Dhabi átszállással az Indiai-Óceán több szigetét érhetjük így el (Seychelle-szigetek, Sri Lanka, Mauritius, Zanzibár).

Infant jegy helyet felnőtt jegy

  • Van lehetőségünk rendes ülőhelyet is foglalni 2 év alatti gyerekünknek, ilyenkor ugyanannyiba kerül, mint egy felnőtt jegy. Fapadosoknál ha van rá lehetőségünk, érdemes így foglalni, így az amúgy is szűkös helyen jobban el lehet férni. Néhány esetben fapadosoknál akár kedvezőbb árú is lehet a felnőtt jegy, hiszen infant jegy esetében a fapadosok mindig egy fix árat számítanak fel. A foglalás pontos menetéhez kövessétek a légitársaság honlapján ehhez kapcsolódó leírást.
  • Ilyen esetben lehetőségünk van autósülésbe is ültetnünk a babát (FAA vagy TÜV által minősített ülésekről beszélünk, itt tudod megnézni a TÜV repülőre is felvihető autósülés listáját.).